BookShared
  • MEMBER AREA    
  • SHIT

    (By Shahnon Ahmad)

    Book Cover Watermark PDF Icon Read Ebook
    ×
    Size 27 MB (27,086 KB)
    Format PDF
    Downloaded 668 times
    Last checked 14 Hour ago!
    Author Shahnon Ahmad
    “Book Descriptions: Mengapa Shit? Boleh dilihat dari dua aspek. Pertama namanya Shit. Shit mengikut kamus Inggeris-Melayu Dewan bermakna (interjection-taboo) Blast! Hell! Celaka! PukiMak! Sial! i. tahi (dalam Shit dieja taik) ii. Berak iii. Karut iv. Anak Haram, Bangsat, Monyet, Babi, Beruk, Setan. Demikian Shit yang dimaknakan DBP.

    Shit sebagai novelet disini menyarankan dua makna. Pertama Shit yang bermakna taik yang busuk lagi membusukkan yang berlambak dalam usus besar dalam perut untuk menunggu detik yang sesuai untuk diberakkan melalui lobang dubur sebagai benda bersisa yang tidak berguna lagi kepada tubuh. Dalam Shit lobang dubur diberi nama lobang keramat. Kedua Shit bermakna seruan cacimaki atau makihamun iaitu Shit! atau PukiMak!, perut sendiri saja!

    Haramzadah punya pemimpin! PukiMak punya pemimpin! Mentang-mentang dapat kerusi, rakyat dilupakan langsung. Siang malam pagi petang asyik nepotisme! Asyik kronisme! Asyik isi perut sendiri saja!

    Kedua Shit adalah sebuah satira politik tapi tidak pula menyamakan politik dengan taik; jauh sekali hendak mensetarafkan politik dengan taik. Politik pada dasarnya adalah wadah yang murni, yang mulia dan status amat tinggi. Politik adalah ilmu tentang dasar dan kaedah memerintah sesebuah negara. Politik adalah suci. Tapi bila ada yang mengucap bahwa dalam politik, sahabat boleh jadi musuh sertamerta, musuh boleh jadi sahabat sertamerta, sahabat dan musuh dalam politik tak pernah kekal, maka ternyata yang berucap itu cuba membusukkan politik yang suci lagi mulia itu.


    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    A satirical look at Malaysian politics and politicians. Inspired by the Mahathir vs. Anwar infighting in 1998.”

    Google Drive Logo DRIVE
    Book 1

    SASTERA ADALAH MAKANAN ANJING: Sebuah Kompilasi Esei Faisal Tehrani

    ★★★★★

    Faisal Tehrani

    Book 1

    Salina

    ★★★★★

    A. Samad Said

    Book 1

    Buya Hamka Berbicara tentang Perempuan

    ★★★★★

    Hamka

    Book 1

    Orang-orang Biasa

    ★★★★★

    Andrea Hirata